Druhá prohlídková trasa památníku slavnostně otevřena

Přesně po roce od dokončení stavebně historické obnovy další části benediktinského kláštera v Rajhradě se do prostor jižního křídla prelatury vrátili řemeslníci a výstaváři, aby rekonstruovaným sálům vdechli nový život. Dne 31. října 2013 byla slavnostním setkáním zpřístupněna široké návštěvnické veřejnosti Druhá prohlídková trasa Památníku písemnictví na Moravě. Slavnostního otevření se zúčastnili představitelé Jihomoravského kraje

Sepětí barokní architektury se stále živou literaturou moravské provenience se i v nově otevíraných prostorách opírá o jedinečnou atmosféru genia loci. Neopakovatelná oduševnělost místa dostává nadčasové ukotvení v podobě sálu zasvěcenému zásadní přestavbě kláštera s charakteristickým rukopisem mistra architekta a stavitele Jana Blažeje Santiniho – Aichela. Strhující multimediální expozice zve hosty na procházku vzdálenými staletími ryze současným filmovým jazykem a vypráví prastarý příběh o tom, jak se melodie z pasáčkovy píšťalky dostala na pergamen, vyrobený z kůže jedné z jeho oveček. O poznání současnější literatura je zastoupena profilovou výstavou Vítězslav Nezval ‒ život, dílo ve velkém sále prelatury, který se stává hlavním prostorem pro tematické krátkodobé expozice Památníku. Malá galerie uprostřed nové prohlídkové trasy bude zase zasvěcena spojení literatury a výtvarného umění. Přímo symbolickým premiantem v sále, kde pochopitelně rovněž nechybí barokní fresky, se stává Alois Mikulka, výtvarník a spisovatel, který uprostřed své neutuchající činorodosti bezmála zapomněl na svou letošní neuvěřitelnou osmdesátku.
Nová návštěvní trasa není zámeckým okruhem v klasickém slova smyslu. Nabídne mimo jiné pohled do stylizované klášterní zahrady spjaté s pěstováním léčivých bylin, exkurzi do nefalšované dobové kuchyně a také zázemí pro malé i velké, kteří neprožívají literaturu ze všeho nejvíce. Vyhledávanou „odbočkou“ z nové prohlídkové trasy se jistě stane možnost aktivně nahlédnout do zatím neopravených sálů prelatury. Dokumentuje nejen smutnou absolutní neúctu vojenského eráru vůči baroku a kulturně historickému kontextu, ale také velkorysost investorů oprav a v neposlední řadě i um a profesní mistrovství dnešních řemeslníků. K nepominutelným hodnotám nově zpřístupněných prostor náleží také jejich funkční vybavení moderním výstavním mobiliářem včetně současné elektroniky a také pozorností projektantů a architektů, kterou zde věnovali návštěvníkům – vozíčkářům.

       
created by: Trinet a.s., design Václav Houf