Výstava
Desátá Múza. Renesanční básnířka Westonia
Navštivte výstavu věnovanou Alžbětě Johanně Westonii (1582–1612),
první spisovatelce v dějinách české literatury.
Alžběta Johanna Westonia (1582–1612), první spisovatelka v dějinách české literatury, vynikala svým vzděláním i básnickou tvorbou. Současníci ji označovali jako druhou Sapfó či desátou Múzu. Pocházela z Anglie, většinu svého života však strávila v rudolfinské Praze. Jako nevlastní dcera slavného alchymisty Edwarda Kelleyho se stala součástí kulturní elity své doby. Skládala latinské verše – byla první a na dlouhou dobu jedinou básnířkou spjatou s českými zeměmi. Přátelství ji pojilo s řadou dalších věhlasných humanistických tvůrců v Čechách i v Evropě.
Výstava se zaměřuje na výjimečný život básnířky Westonie a prostřednictvím novodobých překladů nabízí pohled do jejího díla. Vystaveny jsou latinské originály sbírek Poëmata (1602) a Parthenicon (1610), přičemž první z nich je u nás dochována pouze ve dvou exemplářích. Druhá se v knihovnách vyskytuje o něco hojněji, vystavovaný kus však pochází z rajhradské benediktinské knihovny a nebyl dosud nikde prezentován.
Pozornost bude zaměřena také na renesanční každodennost a vzdělanost. Nebude chybět ani fenomén alchymistů u rudolfínského dvora, v jehož blízkosti se básnířka pohybovala, a přiblížení osobnosti Edwarda Kelleyho. Návštěvníci mohou zhlédnout řadu unikátních exponátů z muzejních sbírek: renesanční nábytek, skleněné nádoby, vitráže, šperky, mince z doby Rudolfa II., hodiny a hodinky nebo dobovou keramiku. Westoniino dílo bude doplněno originály knih slavných českých či evropských humanistických vzdělanců: Tadeáše Hájka z Hájku, Daniela Adama z Veleslavína, Oswalda Crolla či Daniela Heinsia.
Zveme Vás na komentované prohlídky výstavy a tematické přednášky:
18. září 2024
- 15.00 komentovaná prohlídka výstavy
- 16.00 přednáška Alchymista Edward Kelley a Westonie (přednáší Mgr. Jiří Šlajsna z Oblastního muzea a galerie v Mostě)
9. října 2024
- 15.00 komentovaná prohlídka výstavy
- 16.00 přednáška Rožmberský fraucimor (přednáší Mgr. Milena Hajná, Ph.D., M.A. z NPÚ České Budějovice)
Prohlédněte si fotky z výstavy:
Událost
Dopravní komplikace v okolí rajhradského kláštera
Příjezd do Památníku písemnictví na Moravě od Rajhradu bude v termínu 1. 7. – 20. 12. 2024 uzavřen. Příčinou je generální rekonstrukce historického Pitrova mostu vedoucího k benediktinskému klášteru.
Pěší návštěvníci mohou využít značenou obchůznou trasu po ulici Komenského, pro auta a autobusy je stanovena objížďka po silnicích č. II/425, II/416 a III/41614 přes obce Holasice, Vojkovice, Blučina, Opatovice a Rajhradice.
Více informací naleznete na stránkách města Rajhrad: rekonstrukce historického Pitrova mostu začne v červenci 2024 • Město Rajhrad
Mapa objízdných tras zde: Rozvržení1 (rajhrad.cz)
Za vzniklé komplikace se návštěvníkům omlouváme!
Výstava
Petr Dillinger (1899–1954). Kresby – grafiky – malby
Prohlédněte si výtvarné práce Petra Dilingera, který byl žákem Maxe Švabinského. Navštivte výstavu nazvanou Petr Dillinger (1899–1954). Kresby – grafiky – malby.
Petr Dillinger (1899–1954) představuje v dějinách českého meziválečného a poválečného umění veličinu sice nikoli neznámou, avšak šíře jeho výtvarných projevů nám nedovoluje považovat jej za autora bezezbytku objeveného. Svá nejaktivnější tvůrčí léta spojil Petr Dillinger s Brnem, kde působil jako jeden z prvních pedagogů na nově zřízené Škole uměleckých řemesel. Výtvarnou technikou, v níž se nejvíce zabydlel, byla grafika. V tomto ohledu zůstal věrný svému učiteli Maxu Švabinskému – a také v tíhnutí k realistické formě výtvarného sdělení. Od druhé poloviny dvacátých let však Dillinger začal ve své tvorbě uplatňovat zcela osobitý, nezaměnitelný styl založený na poetizaci všedních motivů, jako jsou práce a odpočinek, příměstská krajina nebo specifické ztvárnění ženské figury.
Impulsy k uspořádání výstavy Dillingerových děl byly především dva. Prvním je životopisné datum – v letošním roce si připomínáme 70 let od autorova úmrtí, druhým je potom okolnost významné sbírkové akvizice. V loňském roce získal rajhradský Památník písemnictví do svých sbírek podstatnou část autorovy výtvarné pozůstalosti. Jádro výstavy tak tvoří výběr z několika tisíc položek, které tento fond zahrnuje. Výstava představuje průřez Dillingerovou tvorbou – vedle grafik jsou zde prezentovány i málo známé kresby či kresebné návrhy, stejně jako olejomalby, které laskavě zapůjčila autorova rodina. Vedle volné tvorby výstava zahrnuje i zakázková díla, například exlibris, knižní ilustrace či návrhy diplomů.